Kleine Zeitung

Heute ist der 23.05.2025

Datum: 23.05.2025 - Source 1 (https://www.kleinezeitung.at/service/newsticker/kultur/19707376/schauspielhaus-graz-2025-26-mit-horvath-und-markovi):
- Spielzeitbeginn mit "Les Blancs" von Lorraine Hansberry am 19. September im Schauspielhaus Graz.
- Lorraine Hansberry (1930-1965) war die erste schwarze Autorin am Broadway (1959).
- Ihr bekanntestes Werk "A Raisin in the Sun" wurde in 35 Sprachen übersetzt und verfilmt.
- "Les Blancs" behandelt die Begegnung zweier Brüder in einem fiktiven afrikanischen Land und die koloniale Besetzung.
- Inszenierung von MoMo Matsunyane, einer südafrikanischen Regisseurin.
- Uraufführung von "Belly of the Best" am 20. September, inszeniert von Azlea Wriessnig, thematisiert Beziehungen in einer aus den Fugen geratenen Welt.
- Zweite Premiere: "Die Tragödie von Romeo & Julia" nach William Shakespeare ab 11. Oktober, inszeniert von Emre Akal.
- Österreichische Klassiker im Spielplan:
- "Der jüngste Tag" von Ödön von Horváth ab Dezember, inszeniert von David Bösch.
- "Wir töten Stella" von Marlen Haushofer im Februar, inszeniert von Jakab Tarnóczi.
- "Frühere Verhältnisse. Von nun an ging's bergab" von Nestroy im März, inszeniert von Ruth Brauer-Kvam.
- Uraufführung von Liv Strömquists Graphic Novel "Das Orakel spricht" ab 10. April, inszeniert von Katrin Plötner.
- Weitere Uraufführungen im Schauraum:
- "Minihorror" von Barbi Marković ab 12. Dezember, inszeniert von Branko Janack.
- "Tender" von Hannah K. Bründl am 13. März, thematisiert Leistungsdruck junger Berufseinsteiger.
- Projekt "183 Abgeordnete. Die letzten Tage von Österreich, wie wir es kennen" zum Saisonabschluss, inszeniert von Monika Klengel.
- Schauspielhaus Graz erhielt Nestroy Theaterpreis für "Von einem Frauenzimmer" (Regie: Anne Lenk).
- "Chronik der laufenden Entgleisungen" von Thomas Köck eingeladen zum Heidelberger Stückemarkt.
- Auslastung des Schauspielhauses bei rund 70 Prozent.
- 20 Prozent des Publikums sind jünger als 27 Jahre.

Source 2 (https://en.wikipedia.org/wiki/Les_Blancs):
- **Title**: Les Blancs ("The Whites")
- **Playwright**: Lorraine Hansberry
- **Characters**:
- Tshembe Matoseh
- Charlie Morris
- Madame Neilsen
- Major George Rice
- Abioseh Matoseh
- Eric (aka Ntali)
- Ngago
- Dr. Marta Gotterling
- Dr. Willy DeKoven
- The Woman
- **Premiere Date**: November 15, 1970
- **Premiere Location**: Longacre Theatre, New York City
- **Original Language**: English
- **Subject**: Africa, colonialism, revolution
- **Setting**: Ztembe, a fictional sub-Saharan African country
- **Significance**:
- Final work of Lorraine Hansberry, considered her most important.
- Depicts colonialism's impact in late 19th and early 20th centuries.
- Only play set in Africa, incorporating dance and music reflecting black and African cultures (Black Aesthetic).
- **Background**:
- Inspired by Hansberry's response to Jean Genet's play Les Nègres.
- Hansberry's interest in colonialism sparked by newsreel footage of the Italian conquest of Ethiopia.
- Influenced by her education under WEB DuBois and work with Paul Robeson's newspaper.
- **Posthumous Publication**:
- Compiled and edited by Robert Nemiroff from incomplete drafts after Hansberry's death.
- First published in 1972 in "Les Blancs: The Collected Last Plays of Lorraine Hansberry."
- **Revised Text**:
- Created in 2016 for the UK's National Theatre by Yaël Farber, Drew Lichtenburg, and Joi Gresham.
- **Plot Overview**:
- Focuses on the experiences of settlers, natives, and an American journalist during the decline of colonial control.
- Major characters include Tshembe, who returns to his village for his father's funeral, and Charlie, an American journalist.
- Explores themes of power, identity, and the struggle for independence.
- Features a conflict between traditional African values and Western influences.
- **Major Events**:
- Tshembe's return to Ztembe and his interactions with family and colonial figures.
- Tensions rise as Major Rice enforces military control and violence escalates.
- Tshembe grapples with his identity and the call to join the resistance.
- The play culminates in violence and the destruction of the mission.
- **Awards**:
- Nominated for two Tony Awards (Best Costumes, Best Featured Actress).
- James Earl Jones received a Drama Desk Award for his performance.
- **Notable Productions**:
- A revised production at the National Theatre in London (March 22 - June 2, 2016).
- A film of the production was made available online in July 2020 during COVID-19 lockdown.
- **Character Relationships**:
- Tshembe Matoseh: Protagonist, son of a Kwi chief, struggles with his identity and the call to revolution.
- Abioseh Matoseh: Tshembe's brother, training to be a priest, represents assimilation into Western culture.
- Eric: Biracial teenage brother caught between his brothers' differing views.
- Madame Neilsen: Wife of Reverend Neilsen, a mother figure to the Kwi tribe, advocates for Tshembe to join the revolution.
- Major George Rice: Antagonist, represents colonial oppression and racism.
- Peter: Servant at the mission, secretly part of the resistance, ultimately killed by Major Rice.
- Ngago: Militant leader of the resistance, calls for action against colonial forces.

Source 3 (https://www.cambridge.org/core/books/cambridge-history-of-african-american-literature/cultural-capital-and-the-presence-of-africa-lorraine-hansberry-august-wilson-and-the-power-of-black-theater/1CD6BB454491CDFF9A6D480E931DE65C):
- Schwarze Theaterpraktiker und Kritiker betrachten das Theater als wichtiges Medium für schwarze Kulturpolitik.
- W. E. B. Du Bois und Alain Locke forderten ein von Schwarzen kontrolliertes Theater zur Artikulation einer eigenen schwarzen Identität.
- Locke erkannte die afrikanische Präsenz im Leben der Afroamerikaner und plädierte für eine Negerkunst, die über etablierte dramatische Konventionen hinausgeht.
- Du Bois erklärte in seinem Manifest für ein Negertheater, dass es „Über uns, Von uns, Für uns und In unserer Nähe“ sein muss.
- Du Bois sieht die theatrale Repräsentation als entscheidend für die Transformation und Emanzipation der Afroamerikaner.
- Du Bois' Aufruf zu einem segregierten schwarzen Theater findet Resonanz in Amiri Barakas radikaler Erklärung „The Revolutionary Theatre“ von 1965.
- Baraka beschreibt das Revolutionary Theatre als „ein politisches Theater, eine Waffe, um die dummköpfigen weißen Männer zu bekämpfen“.
- August Wilson sprach 1996 auf der National Convention der Theatre Communications Group und betonte die Bedeutung des kulturellen Erbes der Sklaven und der Selbstdefinition.
- Wilson sieht sich und seine Kunst auf dem „selbstdefinierenden Boden der Sklavenquartiere“ verankert, der durch das Blut und die Knochen der kulturellen Krieger geheiligt ist.

Ursprung:

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Erstellt am: 2025-05-20 15:12:11

Autor:

Kleine Zeitung